To write for 10 minutes about “EDIT A 100 MINUTES PERFORMANCE INTO 10MINUTES IN EXACTLY 10 MINUTES

  Youtuberのヒカキンが愛されるのは動画の面白さだけでなく、垣間見えるストイックな姿勢に人々が尊敬の念を抱くからだろう。人々がぼんやりスマホをいじっていたら過ぎてしまうような数分の時間の動画を作るのに、要される時間は数倍、時に何十倍ともなる。それは観る人へのサービス、ミスの隠蔽あるいは披露、作者のこだわりなどが掛け合わされた作業時間の結晶だ。動画の「完成」は一般的には、担保された質を持ち、作者の納得が成立した状態であるということが考えられる。そのことを前提にすると、100 分のパフォーマンスを10分で10分に編集で編集するというのは、タイトルでもうオチがついている。オチがついている、というのはともすれば否定的な言葉にとられるのかもしれないが、提示された一つの文章に、起承と転結が、あるいはボケとツッコミが、内包されているということである。少々強引ながら、コンセプチュアルアートやパフォーマンスアートの作品では結構よくあることなのではないだろうか。 この作品は、目指された完成として編集された10分だけでなく、編集している、恐らく集中状態のたくみちゃんの姿も観る事ができる。そのほかに 100 分の早回し、編集画面もである。興味深いのは、それらが全て等しく分割された画面で等価値に提示されている事である。パフォーマンスの動画の編集という、事後的に行われる作業を、 ライブの中に引き出している。これらは一旦、パフォーマンスの全部とも言えるかもしれない(そして全部とは言えない。)*この文章も10分で書いてみました*

XU FUCHEN – IMAGINARY について

  静謐な空気である。円状に置かれた生卵があり、真ん中に鎮座するアーティストはそれらを空手の瓦割りのように一つずつ頭で割っていく。規律的なパフォーマンスの姿と対比して、落ち葉が風によってアンコントロールな踊りを見せている。人体と、鳥の細胞や胚の総合である卵とが、地面でその生を交差させている一方で、背後の高層ビル群は一度も歩いたことが無い。ある程度決められた動きと、卵の割れる瞬間に着目してアーティストにその繰り返される行為の次なるきっかけが訪れるのはいつだろうかと予想しながら観ていると、卵が彼の頭から離れなくなってしまう瞬間があり、それは卵という物質からの応答のようでもあった。

CHOMPHUNUT PHUTTHA – ELECTRIC SHELLS について

この作品は Facebookライブで行われたパフォーマンスの記録ビデオである。アーティストの姿は見れず、おそらく赤ちゃんやペットを見守ったり、留守宅を監視する目的を持ったプロダクトが代わってパフォーマンスをつとめている。思わず擬人化してしまうのは、目玉を思わせる姿をしているからかもしれないし、個人的にはピクサーの映画 「ウォーリー」を思い出すからかもしれない。(さらにそれは同時にその映画の持っているストーリーの寂しさも否応なしに連れてくる)もちろんこれをしつらえたのはアーティストであり、そこに外部の意思は存在しているのだが、だんだんその機械の自立した意思を感じてきてしまうのはロマンティックな性ゆえかもしれない。機械が「観て」いるのは自分の姿と、書き込まれるFB のコメント、それもアーティスト個人あるいはResponding に向けられた挨拶や、親しみを伴った声かけであるが、それらに応答することはできず、時折、タブレット自体の画面に姿が反射し、液晶、画面それ自体、 カメラの機構、それらの合わせ鏡の連続のような複雑な次元の間に落ち込んでしまったような感覚がもたらされる。

Sophia Natasha Wei – Glowについて

 リラックス。それはインスタグラムのライブ配信や、Tiktokにアップロードされた動画の手触りに似ていてるかもしれない。私たちは実は親しくて、長いビデオ通話をしている中で現れた場面だったかのように錯覚する。その声を知らないことの方が不自然に感じるほどに。

前述のCHOMPHUNUT PHUTTHAの作品においては、発信はしあえるのに触れ合えないという状態が、小さな機械が隔てられたことでより強調されていた。Sophiaがどれほどカメラに近付いたとしても、画角の中でただ大きくなるだけの顔を見つめる時も、私たちの肉体は共にいることができていないのだということを改めて思い出す。こちらが感じている親しみも、まだ(これからも?)一方的なのだということも。観るものの逡巡を誘いながら、結局光の現象である映像は、移ろう天気のように、画面越しの私を照らし、陰らせもする。


Translated with www.DeepL.com/Translator

To write for 10 minutes about “EDIT A 100 MINUTES PERFORMANCE INTO 10MINUTES IN EXACTLY 10 MINUTES

The Youtuber Hikakin is loved not only because his videos are interesting, but also because people respect his stoic attitude that can be seen in his videos. It takes several times, sometimes dozens of times, the amount of time it takes to make a video that would pass in a few minutes if people were just idly playing with their phones. It is the culmination of hours of work combined with service to the viewer, hiding or showing off mistakes, and persistence of the creator. The “completion” of a video is generally considered to be a state where the quality is guaranteed and the creator is satisfied. Based on this premise, editing a 100-minute performance into a 10-minute piece in 10 minutes is already a punchline in the title. Although the word “punchline” may be taken as a negative word, it means that a single sentence contains a beginning, middle, and end, or a boke and a tsukkomi. Although a bit forced, I think this is quite common in conceptual and performance art. In this work, you can see not only the 10 minutes edited as the intended completion, but also Takumi-chan in a state of concentration while editing. In addition, there are 100 minutes of fast-forwarding and editing screens. What is interesting is that they are all presented in equal value on equally divided screens. The editing of the video of the performance, which is done after the fact, is brought out in the live performance. These may be said to be the whole of the performance (and not the whole of the performance…). I also wrote this text in 10 minutes*.

About XU FUCHEN – IMAGINARY

The air is tranquil. There are raw eggs placed in a circle, and the artist sitting in the middle cracks them one by one with his head like a karate tile cracking. In contrast to the disciplined appearance of the performance, the fallen leaves are dancing uncontrollably in the wind. The human body and the egg, a synthesis of bird cells and embryos, are intersecting their lives on the ground, while the skyscrapers in the background have never been walked on. As I watched the work, focusing on a certain predetermined movement and the moment when the egg cracked, and wondering when the artist would have the next opportunity to repeat the action, there was a moment when the egg would not leave his mind, and it was like a response from the material of the egg.

About CHOMPHUNUT PHUTTHA – ELECTRIC SHELLS

This work is a video recording of a performance that took place on Facebook Live. The artist is not seen, but is replaced by a product that probably has the purpose of watching over babies, pets, and absent homes. Perhaps it’s the eyeball-like appearance that makes me anthropomorphize, or perhaps it’s because it reminds me personally of the Pixar movie “WALL-E”. Of course, it was the artist who put this together, and there is an external will to it, but it may be because of my romantic nature that I gradually feel the independent will of the machine. What the machine “sees” is my image and the FB comments that are written on it, greetings and friendly calls to the individual artist or Responding, but it cannot respond to them. The tablet itself occasionally reflects the image on the screen, giving the sensation of falling between the complex dimensions of the LCD, the screen itself, and the camera’s mechanism, a series of mirrored images.

About Sophia Natasha Wei – Glow

 Relaxation. It may be similar to the feel of a live stream on Instagram or a video uploaded to Tiktok. It’s as if we’re actually close and it’s a scene that came up during a long video call. It’s so unnatural that we don’t know the voice.
In the aforementioned work by CHOMPHUNUT PHUTTHA, the inability to communicate was accentuated by the small machine separating us, and no matter how close Sophia got to the camera, our bodies were still able to be together as we stared at the face that only grew larger in the angle of view. No matter how close Sophia gets to the camera, when I stare at her face, which only grows larger in the angle of view, I am reminded that our bodies are not meant to be together. I am reminded that the intimacy I feel is still (or will be?) one-sided. And that the familiarity we feel is still (or will be?) one-sided. While inviting the viewer’s hesitation, the image, which is ultimately a phenomenon of light, illuminates and shades me through the screen like the shifting weather.


Performance at Distance

TAKUMICHAN – To edit a 100 minutes performance into 10 minutes in exactly 10 minutes
Xu Fuchen – Imaginary
Chomphunut Phutta – Electric shells
Sophia Natasha Wei – Glow


Biography 略歴

Miri Hamada (Japan)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CAPTCHA